Onze methode

Structuur en aandacht voor motivatie gaan hand in hand

Intrinsieke motivatie is de sleutel tot elke verandering. Daarom combineren we veelgebruikte verandermethodes met inzichten uit de gedragspsychologie.

De vijf factoren van motivatie

De vijf factoren van motivatie zitten in de kern van onze aanpak. Ze spelen een rol in onze analyse van de uitgangssituatie, in de beoordeling van de risico’s van de verandering en in ons voorgestelde interventie- en communicatieplan. Ze maken weerstand herkenbaar en bieden handvatten om die aan te pakken.

Tijdens het veranderproces zullen we de motivatie voor de verandering bevorderen door deze factoren in jouw organisatie te versterken. Na het veranderproces heeft het management oog voor deze factoren, waardoor de organisatie duurzaam beter voorbereid is om zich te blijven ontwikkelen.

Competentie

Medewerkers voelen zich gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen​

Autonomie

Medewerkers ervaren de ruimte om hun werk naar eigen inzicht in te richten​

Verbinding

Medewerkers voelen zich gezien en veilig om zichzelf te kunnen zijn en voor hun mening uit te komen​

Gezamelijke doelen en waarden

De medewerkers zien in dat de verandering belangrijk is en in lijn met hun eigen normen en waarden.​

openheid en transparantie

De communicatie is open en iedereen wordt volgens dezelfde regels behandeld.​

Markt-erkende methodieken bieden structuur

Wij zijn getraind in de belangrijkste verandermethodieken en projectframeworks. Met deze methodes kunnen we een duidelijke structuur bieden, die we op maat maken om aan te sluiten bij de planning een aanpak van jouw verandering. Of dat nu een strategisch programma is of een agile project.

Veranderkracht

Welke impact heeft de verandering? Heeft jouw organisatie op afdelingsniveau en op projectniveau de juiste kwaliteiten om hier klaar voor te zijn? De impact en veranderbereidheid en de daarmee gepaard gaande risico’s worden voor elke verandering in kaart gebracht.

Veranderproces

We brengen een duidelijke fasering aan in het veranderproces. Dit maakt de verandering behapbaar en biedt jou duidelijkheid en grip. Het stapsgewijze procesmodel loopt in parallel aan en synchroon met de planning van het project of de verandering.

ADKAR model

ADKAR zit in de kern van de Prosci methode. Hiermee kunnen we monitoren in hoeverre de medewerkers van jouw organisatie klaar zijn voor de verandering: Awareness (Bewust), Desire (Wens om mee te doen), Knowledge (Kennis), Ability (Kunnen), Reinforcement (Borging)

Rolgebaseerde frameworks

Onze aanpak beschrijft expliciet welke rol elke groep in de organisatie moet spelen in verandering, van sponsor tot projectmanager tot lijnmanager.

Wat kun je verwachten?

Two women enjoying a joyful coffee conversation outdoors at a café

Een persoonlijke benadering

We zijn geen onpersoonlijke consultancyfabriek. Je werkt direct met een ervaren expert met jarenlange praktijkervaring.

Female engineer solving equations on whiteboard with focus and precision.

Toepasbare inzichten, met oog voor de praktijk

Interventies gebaseerd op gedragspsychologie worden gecombineerd met pragmatische verandermethoden. 

Two businessmen having a lively discussion in a modern office setting, pointing at a laptop screen.

Aandacht voor de Menskant van Veranderen

Gedrag, motivatie, weerstand en cultuur staan centraal.

A close-up of two businesspeople shaking hands, symbolizing cooperation and partnership.

Betrokken en Senior

Flexibiliteit en betrokkenheid van een klein bureau, met de kennis en kwaliteit van een topadviseur.

Family and children participating in a beach clean-up, holding save the earth signs.

Maatschappelijk relevant

Wij staan midden in de maatschappij en geloven dat organisaties waarde kunnen creëren én bijdragen aan een betere wereld.

firefly a close up photo of tariq (a professional man in his 40s, friendly and warm), making 889777

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief vol inzichten, praktische tips en ervaringen uit de praktijk.

naam*
 
 
e-mail adres*
 
 
Als u uw gegevens achterlaat en op "verzenden" klikt, verklaart u akkoord te zijn met onze privacy voorwaarden, waarin onder andere staat dat wij en onze nieuwsbrief-partner uw gegevens enkel gebruiken voor het versturen van de nieuwsbrief.